20-te
U dvadesetim godinama prošlog stoljeća dolazimo do
dramatičnih promjenama u haljinama, i možemo reći da su 20-te godine bile
moderno desetljeće. Žensko tijelo evoluiralo je od bogato ukrašene haljine s
visokim strukom i duljinom do gležnja do vrlo jednostavne haljine s malo
detalja koja je bila lepršavog kroja, a njezina duljina tek je pokrila koljena.
Također se u 20-im godinama događaju i promjene u društvenim aspektima i
stavovima.
Kratki bob postao je vrlo popularan. Korzeti su otišli u
povijest i žena je odjednom bila odjevena poput dječaka. Tu možda i prvi put
susrećemo androginost. Sportski look postao je vrući trend i među muškarcima i
među ženama, a dizajneri Jean Patou i Coco Chanel doprinijeli su popularnosti
tog trenda. Chanel je bio jedan od najpopularnijih pokretača tog doba i bio je
odgovoran za uvođenje chica i futurizma. Ubrzo je i nakit postao trend kao i
pletenina. Odijevanje s promijenilo sukladno promjenama uloge žena u modernom
društvu. Iako su pojedinci određene dobi iz visokog društva i dalje nosili
konzervativne haljine, mlađe žene su nosile sportsku odjeću.
Transformiralo se i donje rublje u skladu s idealima, jedno
vrijeme bili su popularni bodiji koji su prethodili grudnjacima koji su se
pojavili tek 30-ih godina. Žene su nosile gaćice koje su bile puno ugodnije od
visokih uskih bokserica koje su nosile do tada. Grudi su bile spljoštene i
nenaglašene baš kao i bokovi. Jedna od prvih žena koja je počela nositi hlače
bila je upravo Coco Chanel i moglo bi se reći da je zaista pomaknula granice u
ženskoj emancipaciji za daljnji period.
Tijekom prve polovice stoljeća kapice koje podsjećaju na
poklopac su dominirale. S malenim obodima koji padaju gotovo preko očiju. Od običnih do ukrašenih s cvijećem, perjem ili
ukrasnim vrpcama. Također su se i druge vrste šešira nosile i bili su posebno
ukrašeni. Mali uski šeširi s kratkim
obodom koji nas podsjećaju na jahačke kape.
Pulover je bio važan komad odjeće za novu modernu ženu. Ona
je radije igrala tenis nego vrijeme provodila kod frizera. No, puloveri su brzo
gubili svoj oblik i na kraju su rezultirali neurednim izgledom. Elsa Schiaparelli, tadašnja
talijanska dizajnerica primijetila je tu modu i educirala je žene da ih pletu.
Pulover je doživio svoj javni debi kada ga je ona nosila na jednom važnom ručku
gdje je jedan kupac odmah zatražio 40 komada.
Carstvo cipela je još uvijek bilo neistraženo, još uvijek su
popularne salonke s iznimno tupim debelim vrhom. Bile su na udaru kritika zbog
svoje neudobnosti. Osim što su bile neudobne žene su su smatrale da im
narušavaju karakter. I to je živa istina i to znamo danas, ali tada je moda
ipak bila ispred svega.
Prvi dizajner koji nije bio samo krojač, Charles Frederick
Worth prije nego je otvorio modnu kuću u Parizu, izrađivao je odjeću uglavnom za
anonimne ljude, a visoka moda nosi se samo na kraljevskim dvorima. Bio je vrlo
uspješan samim time što je diktirao svojim klijentima što nositi,a nije
slijedio svoje prethodnike. Pariz postaje modna meka u koju sele urednici
modnih časopisa, kupci za robne kuće, i svi koji rade nešto u modi. Također
započinju i promjene u načinu proizvodnje, pojavljuje se jeftina radna snaga,
uglavnom imigranata koji su izrađivali više konfekcijsku odjeću koja je bila
pristupačna svima. Uz širok raspon cijena, mogli su se nabaviti vrlo popularni
ready to wear komadi odjeće.
Žene su počele nositi šminku i naglasak su stavljale na
usne. Od smionih do dubokih nijansi ruža crveno ružičasta bila je jedna od
popularnijih. Ostatak lica zadržao je prirodni izgled.
Večernje haljine su pokazivale više tijela nego prije. Nisu
bile jako duge s diskretnim dekolteom. Haljine s otvorenim leđima bile su jako
popularne, i glavna karakteristika večernjih haljina bile su perle i rese.
Druga dva istaknuta dizajneri bili su Jeanne Lanvin i Jean
Patou. Lanvin je započeo svoju karijeru tako što je izradio predivnu odjeću za
svoju mlađu kćer. Ljudi su bili oduševljeni i počeli su se raspitivati za svoj
primjerak, i biznis je procvjetao. Postao je dizajner tog vremena, dizajnirao
je odjeću s blistavim detaljima, vezovima, kuglicama, i cvjetnim bojama koje su
postale njegov zaštitni znak.
Kad sve zbrojimo i oduzmemo, danas nam nije mnogo ostalo od
mode dvadesetih godina. Najčešće ih osjetimo na resastim haljinama, i često se
poželimo maskirati u “Charlston girl”. Hvala dizajnerima što ne
moramo nositi tako ružne cipele, i što je danas izbor toliki da nas ne
ugrožavaju neudobne cipele. Što se tiče frizura i šminke, bob je već godinama
aktualna frizura, a ruževe za usne jarkih boja nosimo već nekoliko sezona. Do
sljedećeg vremeplova prisjetite se 1910.
Autor: Extravagant