Anastasios – Tassoso Sofroniou grčki je kostimograf, predavač Modnog marketinga i brendiranja s francuskom adresom. Nakon uspješne karijere modnog urednika u Ateni, preselio je u London gdje je surađivao s globalnom ikonom britanske mode, Isabellom Blow. U svojoj bogatoj i raznolikoj karijeri surađivao je s najvažnijim fotografima, za velike svjetske publikacije i modne kuće kao što su Alexander Mc Queen i Diesel.
Prije večerašnje premijere baleta “Plamteća voda”, ulovili smo vrlo simpatičnog, komunikativnog i kreativnog Tassosa za intervju za naš portal.
1. Dragi Tassoso, dobrodošli u Rijeku. Je li ovo Vaš prvi posjet Hrvatskoj?
Hvala ti Marina. Odlično se provodim zasad. Već dulje vrijeme namjeravam posjetiti Hrvatsku, a ovaj se trenutak pokazao kao najbolji. Kako je nedavna pandemija zaustavila cijeli svijet, moje prvo putovanje i prvi kostimi za produkciju nakon COVID-19 morali su biti ovdje. Oduševljen sam i uzbuđen jer je društvo izvrsno, plesače je užitak odijevati i melem su za oko, a ekipa i opća suradnja su veoma čvrste i učinkovite.
2. Za one koji Vas ne znaju, molim Vas da se ukratko predstavite. Kada ste shvatili da je moda vaš poziv?
Rođen sam u Njemačkoj. Moji su roditelji Grci te smo se preselili u Atenu kad sam imao 5 godina.
Bio sam grčki državni prvak u plivanju, a prvi posao u svijetu mode dobio sam s 14 godina. Bio sam mlađi urednik i bio odgovoran za uređivanje godišnjaka „Trade Fashion“ koji je pripadao grupaciji „VideoFashion“.
Tad nije bilo mnogo stručnjaka za modu u Grčkoj, tako da sam na neki način imao sreće. Morao sam uočiti i prilagoditi svjetske modne sezonske trendove, za grčko tržište imajući na umu samo profesionalce poput modnih dizajnera, proizvođača tekstila i modnih dodataka. Poslušali bi moje savjete kod stvaranja sezonskih kolekcija za grčko tržište.
Bila je to velika odgovornost, bio sam veoma mlad no to je bio moj poziv. Stoga sam ostao na tom poslu do svoje 21. godine. Sanjao sam o tome da postanem modni dizajner na razini Muglera i Gaultiera koji su bili i kreativni voditelji. Ne bi samo dizajnirali kolekcije, već bi ih i fotografirali za svoje kampanje te su bili odgovorni za opće brendiranje svojih kuća. Nekoliko sam godina vršio odabir osoba / modela /osobnosti /slavnih za reklamiranje.
S 23 godine dobio sam ponudu da budem pomoćnik najboljem i najtalentiranijem grčkom modnom uredniku u Ateni. On je tada bio dovršio svoj studij na poznatom i priznatom modnom sveučilištu Central Saint Martins u Londonu. Diplomirao je u generaciji s Johnom Gallianom.
Nakon što sam deset mjeseci radio kao njegov stilski pomoćnik ponuđeno mi je mjesto modnog urednika časopisa Men’s Lifestyle.
Do svoje 25. godine izgradio sam uspješnu karijeru punu slave i bogatstva, radeći uglavnom za sve važnije brendove i časopise. No po prirodi sam kompetitivan, stoga sam za vrijeme ljetnih praznika u Mikonosu odlučio sve napustiti, otići u London i natjecati se s najboljim međunarodnim talentima u mom području, kao modni urednik i stilist.
Otišao sam u London, potrošio sav svoj novac, a poslovne ponude nisu dolazile, kako sam bio Grk među iznimnim britanskim talentima.
Ipak sam zavolio i počeo cijeniti osobu, koja će postati moja modna dobra vila. Upoznao sam Isabellu Blow, urednicu britanskog i talijanskog Voguea i postao njezin pomoćnik. Čak 3 i pol godine radio sam ne samo za te časopise, već i za modne evente Alexandera McQueena, Jeremyja Scotta, Juliena McDonalda, Chloe i mnoge druge. Zatim sam postao samostalan i počeo raditi za časopise GQ, Surface, Sunday Times Style, Intervju i mnoge druge.
Nakon terorističkog napada 11. rujna 2001. sam se, zbog posljedica koje bi taj događaj mogao imati na modno tržište, vratio u Grčku i odlučio otvoriti modnu agenciju pomoću koje bih savjetovao državne i međunarodne brendove. Nije išlo prema planu te sam se dvije godine kasnije odlučio vratiti u svijet časopisa kao modni urednik.
Postao sam i televizijska ličnost kao trener na „America’s Next Top Model“ (grčka verzija). Slava i bogatstvo su se vratili, no osjećao sam da ne ispunjavam svoj prvotni cilj kojeg sam si postavio kao tinejdžer.
Stoga sam 2010. lansirao svoj brend Conquistador Menswear a 2011. sam napustio Grčku. Potom sam se preselio u Firencu u Italiji, gdje sam postao viši predavač za modno brendiranje, menadžment luksuza i ponašanje potrošača za „Polimoda“ Firenca, jedno od pet najboljih modnih sveučilišta. S lansiranjem svojeg brenda sam zaključio svoje 22-godišnji staž modnog urednika.
Bio sam veoma zauzet vođenjem brenda, snimanjem modnih kampanja u ulozi modnog fotografa, predavanjima, dizajnom kostima te sam 2013. pokrenuo svoju međunarodnu agenciju za brendiranje Mesvor Consulting gdje sam sve navedeno stavio pod isti krov.
Od 2015. živim u Parizu gdje predajem na IFA Paris te putujem svijetom u svrhu mnogih suradnju za sve ove različite no ipak slične profesije.
3. Recite mi nešto o svojem obrazovanju.
Studirao sam na Sveučilištu za Grafički Dizajn i primijenjenu umjetnost u Doksiadesu u Grčkoj. Svojevremeno je to bilo jedno od najboljih sveučilišta u Ateni. Studirao sam fotografiju, povijest umjetnosti, povijest mode i grafički dizajn. Za vrijeme studija sam već bio sakupio 4-5 godina profesionalnog iskustva. Bilo je lijepo iskusiti studentski život, no uvijek sam bio znatiželjan te sam više naučio iz prakse nego iz teorije na predavanjima.
4. Kakvi ste uživo? Što vas nadahnjuje?
Kao što sam naveo, znatiželjan sam i uvijek ću biti. Nikad mi ništa neće biti konačno odredište i uvijek ću biti na putu otkriti nešto novo. Izračunao sam koliko se godina bavim ovim poslom i vjerujem da je prošlo gotovo tri desetljeća.
Ovisnik sam o informacijama. Neprestano čitam.
Pratim sve: politiku, modu, financije, umjetnost, kulturu, tehnologiju, društvene mreže… sve. Ponosim se sobom znajući da mogu voditi razgovor s osobom iz bilo kojeg društvenog, profesionalnog ili kulturološkog područja. Lista mojih studenata veoma je globalna i raznolika.
Upoznat sam s kulturnim odlikama Kineza, Afrikanca, Indijca, Danca, Amerikanca ili Novozelanđanina.
Najbolji dio rada u obrazovanju jest da podučavate dok učite, što je doista dobitna kombinacija. Nadahnjuju me jedinstvenost, izniman talent i ljepota. Opsjednut sam ljepotom, klasom, dostojanstvom i manirama. Ne vjerujem da je sve za svakoga. Morate naporno raditi i dokazati da ste vrijedni toga. Najbolji osjećaj u životu je kad to pokorite.
5. Molim Vas opišite kako ste, po Vama, postali tako uspješni? U Vašem sam životopisu čitala o stilskim portfeljima kao i o vašim značajnim suradnjama s časopisima i modnim dizajnerima (poput Alexandera McQueena, Julie McDonald i mnogim drugima). Recite mi malo više o tome.
Započeo sam bez ikakve predodžbe o opasnosti. Napredovao sam kroz rizik. Slijedio sam svoj instinkt i dobivao prilike koje sam pretvarao u česte suradnje, koje su me dovele do uspješne karijere.
Veoma sam pristojan, prema svima se odnosim s poštovanjem, sve dok netko ne pomisli da je to slabost. U tom slučaju mijenjam pristup i postajem sušta suprotnost. Grub je to posao pa se morate prilagoditi i prebroditi poteškoće i prepreke. Teško je, ponekad vam iscijedi svu energiju, ali to je moj posao i volim ga.
6. Možete li mi reći koji vam je projekt ili portfelj najdraži?
Imao sam mnogo iznimnih trenutaka do sada u karijeri, no nikad nisam nostalgičan. Volim svoju prošlost, ali živim za svoju budućnost. Tako da se najbolja suradnja možda još nije dogodila (smijeh).
7. Trenutačno živite u Parizu u Francuskoj. Koji vam je grad bio (ili još uvijek jest) najdraži?
Kao grčki dječak koji je tek započinjao u svijetu mode, nisam nikada zamišljao da bih mogao živjeti i raditi u Parizu podučavajući modu. To je još jedan ispunjeni cilj na mojem dugačkom popisu ambicija.
Pariz se pojavio u značajnom trenutku mojeg života te se osjećam sretno i blagoslovljeno. Grad je doista svjetska prijestolnica mode. Zapanjujuće ga je gledati, hodati njime i živjeti u njemu. Kulturni događaji i modne revije su mi pred vratima, tako da je u ovom trenutku Pariz moj grad iz snova.
No, sa mnom se nikad ne zna. Sutra se mogu probuditi i odlučiti da želim istražiti nešto potpuno drugačije. Ja sam osvajač i sanjar, putujem gdje me srce vodi. Nikad se ne želim dosađivati, tako da živi bili pa vidjeli.
8. Unatoč Vašem dizajniranju, ušli ste u svijet kazališta. Preciznije, u svijet plesnih ansambala. Kako to?
Pratim suvremeni ples već neko vrijeme, još od neslavnih tinejdžerskih godina. Godine 2008. u Ateni sam pogledao „Mystify“ autora Adonisa Foniadakisa i ostao zapanjen. Želio sam ga upoznati i shvatiti njegovu viziju i sirovi talent. Upoznavanje se dogodilo preko zajedničkog prijatelja te mi je 2011. pružio priliku da izradim originalne kostime za njegovu izvanrednu kreaciju „Glory“ u izvedbi Baletnog ansambla kazališta Grand iz Ženeve u Švicarskoj. Ta je suradnja dovela do mnogih drugih s Marthom Graham i Cedar Lake iz New Yorka, Operom iz Firence u Italiji te tri duge suradnje sa Ženevom (jedna slijedi u ožujku 2021.) i baletnim ansamblom Flanders iz Belgije te ovom u Rijeci za „Bolero“ i mnoge druge.
9. Surađivali ste s poznatim suvremenim koreografom Adonisom Foniadakisom koji trenutačno surađuje s našim baletnim ansamblom u Rijeci na predstavi „Burning Water“ (“Plamteća voda”). Koja vam je bila glavna nit vodilja dok ste radili na kostimima?
Vjerujem da se problem može pretvoriti u priliku. U ovom se slučaju upravo to i dogodilo.
Najčešće iz logističkih razloga moram dizajnirati kostime, prije negoli stvaranje predstave započne, tako da slušam i analiziram što Adonis ima na umu. Prognoziram njegov rezultat te su kostimi već u procesu stvaranja, čim on započne sa stvaranjem predstave. No ponekad on vidi i osjeća druge stvari te se moramo iznova prilagođavati i izmjenjivati ideje za kostime, kako bi se uklopila u točno onu viziju koju on ima. Ovo ponekad može postati izazovno.
Nedavno smo zbog pandemije morali izmijeniti termine za sve te raditi iz dana u dan pod novim pravilima. Zbog toga sam bio ovdje od rođenja „Burning Water“-a. Predložio sam mu tri alternativna seta kostima s 10-12 kostima u svakom setu.
No kad sam po svojem dolasku vidio njegov proces stvaranja, morali smo odbaciti sve dotadašnje ideje i krenuti s cjelovitim pristupom uz manje dekoracija i više simbolike. Stoga sam nacrtao nove kostime za vrijeme boravka u Rijeci.
Ansambl mi je mnogo pomogao pronalaskom tima, pomoću kojeg sam kostime mogao izraditi točno prema nacrtima, što mi je od iznimne važnosti. Ako funkcionira na crtežima, sve će funkcionirati na pozornici, nikada obrnuto. Tako da sam veoma sretan i ne mogu dočekati vidjeti predstavu s publikom večeras.
10. Jeste li za vrijeme svojeg boravka u Rijeci imali vremena analizirati modni stil Riječana?
Nisam, jer sam bio previše zadivljen zapanjujućim ljudima u Rijeci. Jedino mjesto u kojem sam vidio toliko lijepih ljudi bio je Tel Aviv u Izraelu. Sad je to Rijeka u Hrvatskoj. Ne razumijem zašto veći broj hrvatskih modela ne vlada međunarodnim modnim pistama i modnim kampanjama. Predivne ljepote ima posvuda kod oba spola, posebice kod dobnih skupina 20+ i 40+. Hoću reći, vaši muškarci i žene iznad 40 godina su zapanjujuće lijepi.
No, primijetio sam i nešto goth-punk-rock scene i jako mi se sviđa. Djeca u crnoj odjeći i šiljastim frizurama na 33 °C, to je predanost koju podržavam.
Moda bi trebala biti jedinstvena sloboda za svačije izražavanje i svatko bi trebao biti slobodan da živi i odijeva se kako želi. Poštovanje i sloboda izražavanja dva su ogromna dijamanta koja su nam svima urođena. Svi bismo trebali cijeniti i dozvoliti im da ostanu vjerni sebi, da izgledaju i oblače se kako žele. Najviše me se dojmilo vaše dotjerivanje. Ljudi svih životnih dobi su tako lijepo posloženi, čisti, vitki, pristojni i seksipilni.
11. Koji su vaši budući planovi? Možete li otkriti neku posebnu suradnju ili projekt na kojem radite?
Nastavljam svoju akademsku godinu u Parizu uz neke uzbudljive nove pothvate u Ujedinjenom Kraljevstvu, dovršavam kostime za tri nove Adonisove plesne produkcije i lansiram svoj drugi brend koji se bavi životnim stilom – Sabbatical. Trenutačno je sve vezano za brend u zastoju, no mislim da ćemo do početka 2021. vidjeti moje dizajne u sklopu ovog novog pothvata na najkul ulicama i najkul ljudima svih dobi po cijelom svijetu.
To je oduvijek bio moj san, stvarati s idejama, da se ljudi osjećaju moćno, samouvjereno i seksi dok ostvaruju svoje snove i ambicije, noseći bilo koji od mojih proizvoda. Nije li to najveća nagrada profesionalnog svjetskog građanina poput mene?
Tassosu želimo puno uspjeha, sreće i novih ideja u daljnjim radovima, projektima u što nimalo ne sumnjamo!
Više o njegovom radu i portfelju možete pogledati na njegovom webu i na njegovom Instagram profilu!
Vidimo se večeras na premijeri baleta “Plamteća voda” u Hrvatskom narodnom kazalištu Ivan pl. Zajc s početkom u 21h!
Autor: Extravagant
Foto: privatni arhiv, Fanni Tutek Hajnal, Press