Zdrava prehrana i općenito zdrav način života imperativi su naše nove Lady Boss, Silvije Repić, s kojom smo razgovarali o njenom brendu zdrave hrane.
Sana je brend koji uvodi razne novitete u našu svakodnevnu prehranu, a njihov je hummus već godinama neizostavan sastojak mnogih obroka.
Silvija je poduzetna, inspirativna i odlučna žena koja s ponosom govori o svojim proizvodima i cijeloj pozadini svog posla i u ovom smo razgovoru saznali brojne zanimljivosti o njoj i njenom poslovnom pothvatu vrijednom divljenja.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Vlasnica ste brenda Sana. Kako ste se nakon godina rada u financijama, odlučila na ovakav pothvat?
Kada se osvrnem unatrag imam osjećaj da je sve vodilo ka tome da osnujem Sanu, iako sam svoju karijeru započela u potpuno drugoj branši.
Oduvijek sam veliki gurman i volim kuhati te me zanima nutricionizam, a moji hobiji su sport i putovanja. Sve to je je uvijek budilo moju veliku znatiželju za hranom i trendovima u prehrani.
Uz oca koji je radio u prehrambenoj industriji sam imala osjećaj da sam bila dio tog svijeta iako sam 8 godina radila u financijskom sektoru i osiguravajućem društvu.
Rad u stranoj multinacionalnoj kompaniji imao je za mene jako puno prednosti na početku karijere. Izuzetno sam puno naučila, velike kompanije daju dobre temelje i strukture te znanja iz upravljanja procesima. I otac i ja smo u jednom trenutku istovremeno bili na prekretnici karijere i razmišljali da pokrenemo neki svoj projekt.
Upravo je otac bio taj koji me kao tinejdžerku upoznao s hummusom i to je bila njegova ideja.
Hummus, namaz od slanutka i sezama kojeg je moj otac „otkrio“ prije mnogo godina kada je surađivao s internacionalnim kompanijama se činio kao odlična ideja.
Iako je to jelo koje postoji već više od 2 000 godina, bio je za naše tržište nešto novo, ukusno, zdravo i nutritivno odlično, a jako interesantno i za pripremu raznih jela.
Također smo znali da hummus postaje jako popularan u zapadnim zemljama. Uvijek me privlačila ideja razvoja vlastitog poduzeća, kreativnosti i stvaranja businessa prema vlastitim vrijednostima.
Odlučila sam dati otkaz i osnovati Sanu. U tom trenutku nisam baš znala što me sve čeka, ali bio je to jedan od onih trenutka kad pomisliš sad ili nikad.
Kako ste se snašli u gastro svijetu. Što ga čini posebnim?
Na početku mi je pomogla vlastita znatiželja, ljubav prema hrani te kuhanju i najvažnije – ogromna doza upornosti. Sana se od početka poslovanja trudi pratiti svjetske trendove i biti inovativna koliko je to u mogućnosti jednom tako malom poduzeću.
S obzirom da poslujemo već dvanaestu godinu taj rezultat pokazuje da smo se očito svi zajedno snašli dobro, no s razlogom se ovaj sektor naziva FMCG – fast moving consumer goods – sve se izuzetno brzo mijenja. Gastro svijet je jako zanimljiv i dinamičan, kako u retail, a tako i u HoReCa segmentu.
Daje puno prostora za učenje, kreativnost i inovacije. No s druge strane, one manje romantične, je puno prepreka za mala poduzeća kao npr. konkurencija kao što su velike multinacionalne kompanije koje mogu postići značajno niže cijene, dostava, ograničeni kapital za marketing i razvoj u odnosu na velika poduzeća itd.
Jeste li oduvijek ljubiteljica zdrave hrane? Što najviše volite jesti?
Kad sam bila tinejdžerka često sam govorila da ću imati svoj restoran, a sad mislim da je poslovni model Sane sa strategijom da nudimo ukusne, zdrave proizvode vrhunske kvalitete za mene završio još i bolje.
Veliki sam gurman i obožavam kuhati zapravo oduvijek. Moja mama odlično kuha i uz nju i baku sam još kao dijete provodila vrijeme uz hranu i kolače. Tata je radio u prehrambenoj industriji pa sam kroz njega imala doticaj s hranom kroz pogled FMCG sektora. Uvijek mi je bilo važno spojiti zdravo i fino.
Na taj način je i nastalo ime branda jer je Sana latinski zdravo a delikatese označavaju nešto ukusno.
Nisam stručnjakinja za nutricionizam pa će moj odgovor biti s jedne strane iz vlastitog iskustva, a s druge strane iz raznih novih istraživanja.
Ja se osobno od ranih dvadesetih godina educiram o prehrani i nutricionizmu te sam istovremeno eksperimentirala na sebi i pratila što mom tijelu najviše odgovara. A uz to sam i veliki gurman.
Sada se, nakon puno godina eksperimentiranja, moja prehrana bazira pretežito na namirnicama biljnog podrijetla iako bi se mogla kategorizirati kao pescetarianska (znači jedem i ribu, sir, jaja).
S obzirom da se bavim sportom generalno pazim na raznolikost namirnica te na dovoljni unos proteina i zdravih masnoća.
Naravno da svatko tip prehrane treba prilagoditi svojim potrebama, fizičkoj aktivnosti te zdravstvenom stanju, no Sana proizvodi najčešće zadovoljavaju potrebe većine skupina.
Iako proizvode pod Sana brandom ne biram subjektivno prema vlastitom ukusu već pokušavamo u tom procesu biti objektivni ipak moram priznati da uživam što mogu svakodnevno sama konzumirati tako odlične proizvode kao što su npr. Sana Hummus, Guacamole, Falafel, Čips od jabuke s tamnom čokoladom, Crispy, kesten pire i sl.
Ovo su neki od mojih favorita, iako ih je naravno teško izdvojiti. A privilegija da doma mogu kuhati sa najboljim mogućim začinima koje biraju čak i restorani sa Michelin zvjezdicama mi je posebno draga.
Zašto humus? Odakle ideja za prodajom ovog ukusnog namaza, a sada već i ostalih proizvoda?
Kao što sam na početku navela s hummusom me još kao tinejdžerku upoznao otac. Hummus mi se jako svidio jer ne samo što je bio odličnog okusa već i nutritivnih vrijednosti, a također i sve popularniji u Zapadnim zemljama.
Imao je sve – i okus i nutritivne vrijednosti i tradiciju i „trendovski“ je odlično kotirao a istovremeno pokrivao sve moguće skupine (vegan, gluten free, pogodan za dijabetičare, sportaše, djecu i sl.)
Prva linija proizvoda bile su različite vrste svježeg hummusa, namaza od slanutka i sezama. Budući da je hummus prije 10 godina na našem tržištu bio potpuno nepoznat bio je pravi izazov krenuti.
U nedostatku kapitala, ali i svjesni toga da tržište ne postojite te da ga tek treba „stvoriti“ odlučili smo pronaći outsourcing partnera za proizvodnju. Tu strategiju nastavili smo i dalje s ostalim kategorijama proizvoda.
Kvaliteta i svježina proizvoda su bili prvi imperativ te tu nije bilo kompromisa. S obzirom da tada novi brand Sana u tom trenutku za potrošača nije imao prepoznatljivost i vrijednost, a sam hummus je ljude više asocirao na zemlju nego na namaz odlučili smo tržištu predstaviti svježi hummus, premium kvalitete u nekoliko okusa: classic i sa zrnima slanutka za one koji preferiraju blage okuse te s čilijem i bučinim sjemenkama za one koji vole aromatičniju hranu.
Željeli smo dati potrošačima priliku da hummus probaju kroz brojne degustacije i sajmove te odaberu svog favorita, a istovremeno i educirati koliko je hummus nutritivno zdrav i bogat namaz. Ubrzo smo razvili i recepturu hummusa s bučinim sjemenkama koji je spoj domaćeg i internacionalnog te je odmah bio odlično prihvaćen.
S idejom da pod markom Sana želimo predstaviti inovativne proizvode, odličnog okusa, vrhunske kvalitete i zdravih karakteristika kroz godine smo lansirali više od 250 proizvoda od svježih namaza, čipsa od jabuke i s čokoladom, tahini paste, premium začina za profesionalno kulinarstvo, svježe biljne Power sireve, falafela, deserata od kestena, ekoloških i jestivih slamki itd.
Većina artikala se može svrstati u kategoriju niše. Pretežno su to namirnice biljnog podrijetla zdravih karakteristika, a često i bez glutena.
Je li Vam posao u financijama pomogao kod planiranja novog poslovnog projekta?
Sve što sam naučila kroz školovanje i karijeru mi je pomoglo, ali ipak poslovanje s opipljivim proizvodima je potpuno različito nego s uslugama bilo kojeg tipa pa i financija.
Tu sam trebala jako puno toga naučiti. Dodatna komplikacija je bila rad sa svježim proizvodima relativno kratkog roka trajanja.
To je izazovno i za velika poduzeća, a za mala često gotovo nemoguća misija radi nemogućnosti organiziranja dostave u cijeloj RH. I dalje jako puno učim, tržište se mijenja, trendovi se mijenjaju itd..
Kako izgleda radni dan u Sana delikatesama?
Rekla bi da svoj život ne svodim na radne i neradne dane i sate već da si unutar 27/7 pokušavam organizirati život najbolje moguće. Izuzetno mi je važan stalni fokus na prioritete i jako dobra organizacija.
Mislim da imam minimalno kradljivaca vremena. Još uvijek imam previše obaveza i odgovornosti, no biram dio vremena odvojiti za ono što mi je osobno važno izvan posla.
Moj posao je izuzetno dinamičan i opsežan, tj. pokriva jako puno područja. Iako se u Sani primarno bavim prodajom i marketingom te razvojem indirektno sam uključena praktički u sve važnije teme barem na razini informacije.
To nikako ne znači da svi rade sve, ali za vođenje ovako relativno kompleksnog malog poduzeća s ograničenim brojem zaposlenika to je trenutno realnost. Prilično često sam na terenu, kako kod kupaca, tako i kroz razne marketing aktivnosti.
Radni sati su još uvijek prilično dugi i kako Sana raste dio poslova i procesa se uhodava i automatizira, ali dolazi i dio novih. Također, različita je i dinamika kroz godinu radi dio utjecaja sezonalnosti i sl.
Za širenje tima na menadžerskim razinama je važno značajnije povećanje prihoda pa još uvijek radim znatno više od „normalnog“ radnog vremena.
A kako provodite slobodne dane, koji su Vam hobiji?
Budući da veliki dio svog vremena posvećujem Sani, jako cijenim svoje slobodno vrijeme pa ga pažljivo i raspodjeljujem. Pokušavam balansirati između toga da dio vremena posvetim ljudima koje volim, a dio sportu i svojim hobijima koji mi pune baterije.
Imam nekoliko omiljenih „rituala“ koji uvijek pale i koji me pune. Jedan od primarnih je meditacija. Meditiram svaki dan već šest godina, to mi pomaže da se dobro osjećam, osvijestim sebe i okolinu, a jako razvija fokus i pamćenje.
Omiljeno mi je i provoditi vrijeme u prirodi što je više moguće. Uz to redovito vježbam i plešem, volim čitati pa bi rekla da se moje punjenje dobrom energijom svodi i na balans razdoblja mira i na razdoblja aktivnosti.
Ne odmaram dovoljno, to je nešto što želim promijeniti. Pokušavam barem jedan dan u tjednu raditi nešto što ne uključuje posao, a kroz godinu otputovati kad god mogu.
Najčešće je moje omiljeno tropsko putovanje početkom siječnja kada pobjegnem u toplije krajeve i to mi je najbolji i najdraži odmor jer uključuje potpuno nova iskustva, nove kulture, čarobnu prirodu, ali i dio mira i odmora. Volim i samo spakirati kofere i otići na par dana na vikend.
Ponekad je to mirni spa, ponekad neki veliki grad i koncert… ovisi u kojoj sam fazi i koliko imam energije.
S kojim se izazovima susrećete kao poduzetnica?
Mislim da smo u ovih 12 godina prošli sve moguće izazove s kojima se može susresti malo poduzeće u FMCG sektoru koje radi s prehrambenim proizvodima.
Od izazova s naplatom potraživanja, nedostatka budžeta za marketing, fluktuacije radnika, rastućih troškova, izazova s organizacijom logistike, primjene u poslovanju kod dobavljača, covid krize, inflacije i još mnogo toga.
Što se tiče razvoja tržišta biljnog podrijetla ono u svakom slučaju raste i razvija se unatrag 20 godina, no hrvatsko tržište je izuzetno malo pa samim time i prodaja koja se na tako malom tržištu može ostvariti je neusporedivo manja u odnosu na veća i razvijenija zapadna tržišta.
S druge strane sve više poduzeće, posebno velikih kompanija razvija proizvode u segmentu biljne prehrane pa je ponuda za potrošače sve veća, a potražnja ne raste nužno tim stopama.
Imate li u planu uvoditi još neke kombinacije okusa u svoje humuse?
Održavanje jednake vrhunske kvalitete i razine usluge prema našim kupcima i potrošcima prvi je imperativ našeg poslovanja, a dodatni je inovativnost.
Naši potrošači to od Sane očekuju. Planiramo širenje asortimana s nekoliko zanimljivih proizvoda kako u retail tako i u HoReCa segmentu.
Ljubitelje Sana Hummusa očekuje jedan posebni novi hummus s hrskavim povrćem, a jako smo ponosni i na naš novi svježi Pesto alla Genovese.
Jeste li zadovoljni odazivom domaće publike i reakcijama na Vaše proizvode?
Primjećujemo da je Sana postala prepoznata kao brand koji predstavlja kvalitetne i zdrave proizvode – kako kod svakodnevnih potrošača, a tako i kod profesionalnih kuhara, slastičara i barmena.
Jako sam sretna i ponosna što na raznim eventima, sajmovima ili sl. nam pristupaju ljudi i kažu nešto kao „obožavam vaše proizvode, sve je tako fino“, a često i budu iskreni pa priznaju da su bili sumnjičavi te su se oduševili kad su ipak probali.
Veliki dio ljudi je ipak još skeptičan kad vidi neki novi proizvod u trgovini te ga procijeni možda kao „skupog“ u odnosu na neki tradicionalni proizvod iako se možda radi o sasvim različitom sastavu.
No generalno rast interesa za proizvode biljnog podrijetla uvjetuje više faktora. Potrošači su sve informiraniji što se tiče hrane, čitaju deklaracije, sve više znaju što je balansirana prehrana i kakve su nutritivne vrijednosti poželjne.
Namirnice biljnog podrijetla od presudne su važnosti svake balansirane prehrane neovisno kako se osoba hrani, a posebno ako prehrana nije redovita i kvalitetna.
U današnjem brzom stilu života kad se veliki dio obroka konzumira u brzini kvalitetne biljne namirnice dobivaju još veću važnost. Sve više ljudi putuje pa se tako i otvara za istraživanje novih okusa i kuhinja.
S druge strane nažalost sve je više i ljudi koji moraju mijenjati prehrambene navike radi intolerancije na gluten, laktozu i sl. te trebaju izbjegavati šećer ili masnoće životinjskog podrijetla.
Balansirana prehrana, a posebno namirnice biljnog podrijetla izuzetno pozitivno utječu na organizam.
Naravno da svatko tip prehrane treba prilagoditi svojim potrebama, fizičkoj aktivnosti te zdravstvenom stanju, no Sana proizvodi najčešće zadovoljavaju potrebe većine skupina – od onih isključivo gurmanskih pa do onih ljudi sa zdravstvenim poteškoćama kao npr, dijabetičara, osoba intolerantnih na gluten, laktozu i sl.
Sana proizvodi na svojim etiketama jasno imaju istaknute certifikate za skupine potrošača kojima je to važno.
Autor: Tamara Štiglić Vodopić
Foto: Extravagant