U svom radu pokušavam propitati probleme društva u kojem živim, a kao bitan element dizajna predmeta uvodim igru i spontanost, jer mislim da je to dobar način na koji mogu doprijeti do korisnika tih predmeta. Tehniku ručnog pletenja mreža primjenjujem u dizajnu predmeta kao što je krevet koji sam nedavno predstavila u Galeriji Bernardo Bernardi u Zagrebu, kroz izložbu Consuming Time…
Teme sporosti i odmora kojima se trenutno bavim nastale su kao rezultat rada u užurbanoj dizajn agenciji u Amsterdamu u retail sektoru, gdje sam imala prilike dizajnirati instalacije za dućane brandova kao što su Nike, The North Face i Cartier.
Laura Mrkša sebe naziva sporom dizajnericom u užurbanom svijetu. Ova Zagrepčanka s amsterdamskom adresom iza sebe ima brojne izložbe, projekte i suradnje. Njezin rad obuhvaća različita područja stvaralaštva; od uporabnih predmeta, preko funkcionalne umjetnosti do prostornih instalacija.
Nedavno je predstavila svoju prvu samostalnu izložbu “Consuming time” u Galeriji Bernardo Bernardi unutar Pučkog Otvorenog Učilišta Zagreb. Na izložbi propituje temu produktivnosti i efikasnosti kojom smo svi opčinjeni. Svi koji planirate uskoro u Zagreb, dođite na izložbu koja je otvorena do 01.02.2024. godine.
Više o sebi, umjetničkom radu, dizajnerskoj sceni u Amsterdamu, daljnjim planovima i još brojne zanimljivosti, otkrila nam je Laura Mrkša u intervjuu za naš portal!

Foto: Ana Vuko
Za početak, predstavi se našim čitateljima; otkuda si, školovanje, čime se baviš, kako bi opisala svoju osobnost u 3 riječi?
Ja sam Laura Mrkša, spora dizajnerica u užurbanom svijetu. Rođena sam u Zagrebu, te nakon završenog diplomskog studija industrijskog dizajna na Studija dizajna u Zagrebu, živim i radim u Amsterdamu. Moj rad obuhvaća različita područja, od uporabnih predmeta, funkcionalne umjetnosti i prostornih instalacija. Tri riječi kojima bih se opisala su spori kreativni tornado.
Baviš se posebnom vrstom dizajna. Otkrij nam malo više o svom radu!
Trenutno sam fokusirana na eksperimente s tehnikama izrade mreže, ručnim radom, s ciljem propitivanja ideja o učinkovitosti produkcije i konteksta dizajna današnjice. Pletenje koje koristim vrlo je intuitivan i spor proces, pa sebe često nazivam sporom dizajnericom.
Živiš i radiš u Amsterdamu. Kako te put odveo baš ondje i što točno tamo radiš?
U Amsterdam sam se preselila 2019. godine. Cijeli dotadašnji život sam provela u Zagrebu, a kada mi se prezentirala prilika da se preselim u Amsterdam, brzo i lako sam donijela tu odluku. Karakterno sam osoba koja ne voli velike i nagle promjene, pa mi je preseljenje u Amsterdam bio odličan izazov da izađem iz okvira poznatog i iskusim život u okruženju koje ima drugačiju kulturu i običaje.
Dizajnerska scena u Nizozemskoj također me inspirirala da sagledam svoju dizajnersku praksu iz nove perspektive koja njeguje eksperiment kao polazišnu točku nastajanja predmeta.
Kako bi opisala svoj rad? Gdje možemo vidjeti i primijeniti tvoje ručno pletene radove?
U svom radu pokušavam propitati probleme društva u kojem živim, a kao bitan element dizajna predmeta uvodim igru i spontanost, jer mislim da je to dobar način na koji mogu doprijeti do korisnika tih predmeta. Tehniku ručnog pletenja mreža primjenjujem u dizajnu predmeta kao što je krevet koji sam nedavno predstavila u Galeriji Bernardo Bernardi u Zagrebu, kroz izložbu Consuming Time.
Na zadnjem Milan Design Week-u u sklopu Alcova-e predstavila sam i rad I Would Prefer Not To, u obliku daybed-a koji također koristi mrežu kao konstruktivan element. Ponekad se moja mreža pronađe i u reinterpretaciji postojećih predmeta, pa sam tako jednom prilikom iskoristila metalnu konstrukciju dizajnerskog klasika, stolice MG5 Marcel-a Breuer-a, kako bi dala novi život stolici koja bi se inače vjerojatno bacila. Da bih to izbjegla, isplela sam novo sjedište i naslon, te dala novi život već postojećem predmetu.
Nedavno si predstavila svoju prvu samostalnu izložbu. Otkrij nam malo više o postavu, ideji, radovima?
Izložba Consuming Time, moja je prva samostalna izložba u Zagrebu, u Galeriji Bernardo Bernardi unutar Pučkog Otvorenog Učilišta Zagreb. Za tu izložbu bavila sam se temom produktivnosti i efikasnosti kojom smo svi opčinjeni. I ja sama se borim sa idejom efikasnog radnika, a u tom procesu sam shvatila da je odmor često zanemaren dio naše svakodnevice. Iz tog razloga, na izložbi predstavljam krevet koji se sastoji od 15 fitness lopti koje sam zatočila u mrežu koju sam isplela oko njih. Kao rezultat, nastao je prostor za odmor, krevet koji je jako udoban, a na kojeg se više ljudi može sjesti ili leći istovremeno.
Uz krevet, u prostoru se nalazi i ekran koji simulira doom scrolling na društvenim mrežama, a videi koji se pojavljuju su isječci koje sam pronašla na Youtube-u, Instagram-u i Tik-tok-u, te prikazuju kako ljudi koriste fitness lopte. Također, postavila sam i tri pješčana sata, koje posjetitelji mogu koristiti kako bi postavili okvir vremena koji će provesti na krevetu. Izložba je otvorena do 01.02.2024. za sve one koji još nisu, ali žele doći odmarati!

Foto: Ana Vuko

Foto: Ana Vuko
Koji su tvoji najveći uspjesi, suradnje, projekti?
Kroz dosadašnje iskustvo u području dizajna imala sam prilike raditi u zanimljivim i vrlo različitim okruženjima. Svoju karijeru započela sam kroz suradnju sa Simonom Morasijem Piperčićem, koji me upoznao sa svijetom dizajna namještaja za svjetski prepoznate brandove kao što su Prostoria i Ligne Roset.
Samostalnu karijeru također gradim od završetka diplomskog studija, a prvi veći uspjeh stekla sam kroz dizajn kolekcije namještaja Workbench za talijanski brand Fontanot. Bitna za moj razvoj kao dizajnera bila je i nagradu za najbolje mlade dizajnere One&Twenty (tada Ein&Zwanzig), koju sam dobila za svoj rad Comprehensive Blank, a koja mi je omogućila sudjelovanje u istoimenoj izložbi unutar Milan Design Week-a 2018. godine.
Nakon toga je uslijedila i komisija od prestižne talijanske institucije Triennale Design Museum, koja je naručila rad Carrier kako bi ga uvrstila u putujuću izložbu Shape of Water koja se bavila temom konzumacije i prezervacije vode na Mediteranu. Teme sporosti i odmora kojima se trenutno bavim nastale su kao rezultat rada u užurbanoj dizajn agenciji u Amsterdamu u retail sektoru, gdje sam imala prilike dizajnirati instalacije za dućane brandova kao što su Nike, The North Face i Cartier.

Foto: Pavel Posavec

Foto: Pavel Posavec

Foto: Pavel Posavec
Daljnji planovi?
S početkom 2024. godine dolaze i novi izazovi, pa trenutno razvijam nove komade namještaja u svojoj tehnici pletenja koji će biti dostupni u proljeće. Pored radova koje predstavljam na izložbama, radim i na projektima za privatne klijente koji su željni imati stolice ili fotelje izvedene u mojoj tehnici. Također, pripremam i malu kolekciju odjevnih predmeta, jer sam uočila da se kroz moje pletenje mogu kreirati i atraktivni modni komadi.
Kako ti se zainteresirani mogu javiti?
Zainteresirani se mogu javiti putem email adrese koja je na mom website-u, a mogu reći da je do sada najčešći kanal kojim mi se klijenti javljaju putem Instagrama @zlaura_____ .

Foto: Ana Vuko
Autor: Marina Koprivnikar
Foto: Pavel Posavec, Ana Vuko, privatni arhiv