Na početku ove Nove 2021. godine osvrnimo se kratko na godinu koja je za nama. To je trebala biti rekordna godina za Rijeku, Kvarner i Hrvatsku. Počelo je odlično s rekordima kako je bilo i očekivano, turistički dolasci u prva dva mjeseca 19% u plusu, imali smo spektakularno otvaranje Europske prijestolnice kulture, rekordni posjeti novinara i gostiju tijekom veljače i početkom ožujka s odličnim najavama u svim nacionalnim i međunarodnim medijima, nikad bolji Riječki karneval, sve rekord do rekorda i sve prema planu.
I onda…krenuo je izazovni dio godine koji nas je u svim aspektima privatnog i poslovnog života obilježio svjetskom pandemijom Covid-19 koja je cijelu godinu imala ogroman utjecaj na svih nas. Početkom cijepljenja nadamo se da će drugi godine uskoro biti pod kontrolom i što prije da se vratimo starom normalnom. Ali nažalost, to nije bilo sve i dva razorna potresa koja su bila na proljeće i sad u prosincu su nas stavili pred velike izazove koje ćemo svi ujedinjeno nadamo se uspješno prevladati.
I tako je ta protekla 2020. godina bila i rekordna i izazovna i godina brojnih kulturnih i drugih događanja i sve to, kao što je uobičajeno u ovom novom normalnom, u sigurnosti i pod novim epidemiološkim mjerama.
No krenimo mi u kratki pregled najvažnijih događanja i projekata koja su nam bila u protekloj 2020. godini.
Europska prijestolnica kulture
Sve je počelo kada je Rijeka službeno dobila titulu Europske prijestolnice kulture 2020. Krenule su intenzivne pripreme, održani su brojni sastanci, dogovori i telefonski razgovori. Organizirali smo studijska putovanja stotinama novinara i drugim medijskim predstavnicima svo do samog početka Europske prijestolnice kulture i spektakularnog otvaranja 1. veljače 2020. godine.
Nažalost uslijed pandemije najveći dio programa morao je biti ili otkazan ili održan u prilagođenom obliku no projekt je usprkos svim izazovima i problemima koje je imao bio odličan promidžbeni motiv prema svim zainteresiranim gostima i medijskim predstavnicima. I to još nije sve jer Europska prijestolnica kulture i riječka rekordna kulturna godina iznimno se nastavlja do travnja 2021. godine i gdje će nas još očekivati brojni programi koji će se održati u sigurnim uvjetima.
„Rijeka – I miss you“ višestruko nagrađivani promotivni film
Dio promidžbene kampanje i odličan vizualni atribut u svim aktivnostima je novi promotivni film Turističke zajednice grada Rijeke „Rijeka – I miss you“ koji je snimljen uz suradnju s produkcijskom kućom Balduči film te svjetski nagrađivanih i poznatih partnera: producentica i scenaristica Spomenka Saraga i redatelj Herve Tirmarche.
Tijekom snimanja filma koji je bio prije izbijanja pandemije, nije se ni moglo naslutiti ili planirati kako će naslov izabrane muzičke podloge i samog filma, I miss you [nedostaješ mi], obilježiti turističku sezonu i tako zapravo postati slogan turizma i turističkih aktivnosti u 2020. godini.
Promotivni film snimao se na brojnim atraktivnim lokacijama u Rijeci, kojim se Rijeka predstavlja kao cjelogodišnja turistička i city-break destinacija. Filmom se kroz niz atraktivnih kadrova željelo „provesti gledatelja“ kroz grad i posebnosti koje ga krase, od prekrasnog Trsatskog kaštela koji ponosno stoji nad gradom, riječkih muzeja s jedinstvenim eksponatima, vrhunskim delicijama prekrasnih riječkih restorana sve do jedne od najljepših ribarnica u Europi.
Svi mi na kraju godine radimo neke inventure onoga što nam se dogodilo tijekom godine. Unatoč pandemiji corona virusa, slabije turističke sezone, manje posla meni i mojoj ekipi, kao i producentskoj kući BALDUČI FILM prošla 2020. donijela je vesele trenutke. Osvojili smo čak 21 nagradu širom svijeta za naše filmove, a njih 9 s filmom „RIJEKA – nedostaješ mi“.
Film smo snimali na najljepšim dijelovima grada Rijeke, otkrivali njene posebnosti i mislim da se u filmu itekako vidi odlična atmosfera u cijeloj ekipi tijekom snimanja, koja je kao rezultat dala jedan vedar turistički film, koji se je dopao članovima žirija i dodijelio nam nagrade. Posebno nas veseli nagrada za najbolju usklađenost glazbe i videa, koju smo osvojili u Portugalu prema izboru studenata turističkog fakulteta i kao primjer bit će uvršten u predavanja na fakultetu za turizam.
Zahvaljujem se TZ grada Rijeke na pruženoj prilici i izvrsnoj suradnji tijekom snimanja, a također i ekipi filma: redatelju Herve Tirmarche, snimatelju i montažeru Jalil Armijo, našim divnim glumcima i glumicama Nataliji Đorđević, Jani Škrgulja, Lari Zgrablić, Alenu Liveriću, Edi Ćeliću i Ivi Znaor. Hvala svima koji su nam pomogli u realizaciji ovog lijepog filma, građanima grada Rijeke, Zametskim zvončarima i ostalim statistima.
Spomenka Saraga, producentica filma (Balduči film)
Promotivni film je tijekom godine pored svojih vizualnih promidžba prema gostima, ostvario i rekordnu godinu na filmskim strukovnim festivalima te je dobio do sada 9 nagrada i priznanja.
Rijeka – I miss you osvojio je nagradu / drugo mjesto na 20-tom jubilarnom filmskom festivalu “The Golden City Gate” u Berlinu u velikoj konkurenciji kandidiranih i to u kategoriji City International / Međunarodni gradovi. Također drugo mjesto odnosno srebrnu medalju film je osvojio i na New York Film Festivalu – Film & TV Awards u kategoriji Corporate image – Public Relations & Social Engagement. Drugo mjesto osvojio je i na američkom festivalu 41. The Telly Awards u kategoriji Branded Content: Travel/Tourism. Četvrta nagrada je osvojeno posebno priznanje žiria na poznatom Međunarodnom festivalu turističkih filmova Tourfilm Riga. Na Međunarodnom festivalu turističkih filmova ZAGREB TURFILM FESTIVAL promotivni film osvojio je dva prva mjesta i to u kategorijama za najbolju međunarodnu turističku destinaciju-grad i u kategoriji hrvatskih turističkih filmova za turističku destinaciju – grad.
Na Međunarodnom festivalu turističkog filma ART&TUR u Portu nagradu u kategoriji za najbolji originalni soundtrack. Osmu nagradu osvojio je na poznatom filmskom natjecanju IFA Istanbul Film Awards i to u kategoriji Najbolji kratki film u kategoriji putovanja, a godinu smo zaključili s 9-im posebnim priznanjem koji je film osvojio na 23. Međunarodnom festivalu turističkog filma u Solinu.
Prvi turistički vodič za talijansko tržište
Dio pripremnih promidžbenih aktivnosti bio je i posebno pripremljeni jedinstveni Vodič kroz okuse i užitke grada Rijeke – Europske prijestolnice kulture 2020. Vodič je posebno i ciljano pripremljen za talijansko tržište i to u suradnji s najtiražnijim talijanskim novinama i izdavačem La Repubblica. Kroz vodič je stavljen naglasak na naše glavne turističke atribute Rijeke, Kvarnera i Gorskog kotara.
Vodič je podržan od Hrvatske turističke zajednice i u tom obliku predstavlja prvi ikada napravljeni vodič ovog izdavača na Hrvatsku. Talijansko tržište je jedno od nama najemitivnijih tržišta, a ovogodišnji turistički rezultat koji je ostvaren usprkos pandemiji, je potvrdio da naši dragi gosti iz Italije vole našu ponudu koja je izuzetno raznovrsna i prilagodljiva.
Unatoč svim izazovima hrvatski je turizam tijekom 2020. godine ostvario jedan od najboljih rezultata na Mediteranu s realiziranih više od 54 milijuna noćenja, odnosno 50 posto turističkog prometa iz 2019. godine. Dobri rezultati ostvareni su i na Kvarneru gdje je pozitivnim trendovima, između ostalog, zasigurno doprinijela i prva željeznička linija RegioJeta na relaciji Prag-Rijeka kojom je tijekom ljetnih mjeseci prevezeno više od 60 tisuća putnika u oba smjera, a zbog velikog interesa ista linija prometovat će i u 2021. godini što nas posebice veseli. Tu je i titula Rijeke kao Europske prijestolnice kulture koju će ovaj grad, u produženom roku, s ponosom nositi do kraja travnja što je dodatna prilika za predstavljanje kulturnog bogatstva Rijeke i Kvarnera te svih prvotno planiranih aktivnosti. Ponosni smo i na uspješnu realizaciju prvog vodiča za talijansko tržište, nastalog u suradnji s najtiražnijim talijanskim novinama La Repubblica, a kojim je talijanskim gostima predstavljena turistička ponuda Rijeke, Kvarnera i Gorskog kotara.
Optimistično vjerujem kako će cjelokupni turistički sektor u ovoj godini postići puno bolje rezultate, imajući na umu da su naši prioriteti prije svega odgovorno ponašanje, gradnja imidža hrvatskog turizma na temeljima održivog razvoja i sigurnosti te na daljnjem kreiranju turističke ponude bazirane na kvaliteti i inovativnosti
Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice
Prva turistička željeznička veza Prag – Rijeka
Ove godine turistički promet obilježili su i naši brojni češki i slovački turisti koji su nam dolazili novom sezonskom željezničkom linijom RegioJet-a iz Praga preko Brna, Bratislave i Ljubljane za Rijeku. Iako je na početku bilo planirano manje linija i kraći period, uslijed velikog interesa i na desetke tisuća prodanih karata, željeznička veza je i produžena i povećana na svakodnevni promet. Značaj ovoj liniji koja je realizirana suradnjom Hrvatske turističke zajednice i Ministarstva turizma je i činjenica da je na prvoj liniji pored izabranih čeških i slovački novinara bio i vlasnik RegioJet-a, gospodin Radim Jančura, koji je bio oduševljen viđenim i suradnjom koju su imali sa svim potrebnim partnerima u destinaciji.
www.visitRijeka.hr
Protekla godina, usprkos svim izazovima koji su stavljeni pred nas što se tiče sadržajnih, programskih te i financijskih problema, malo je usporilo ali nije prekinulo izradu nove mrežne stranice Rijeke. Stranica www.visitRijeka.hr je u suradnji s riječkom tvrtkom Iconis programirana i objavljena u novom dizajnu. Mrežna stranica je među prvim stranicama koje gosti prilikom izbora destinacije posjete i novom stranicom smo se prilagodili informacijama koje redovito koriste ali i nudimo druge informacije o destinaciji i turističkim proizvodima. Stranica sa svojim redovnim dnevnim ažuriranjem i ažuriranjem partnera koji direktno ažuriraju svoje informacije, kroz tu veliku online banku podataka koja okuplja sve destinacijske informacije, predstavlja najtočniju stranicu Rijeke ne samo za opće destinacijske informacije već i za sva događanja ili kontakt podatke smještajnih i ugostiteljskih objekata sa njihovim ponudama. Mrežna stranica Turističke zajednice grada Rijeke također je i prva stranica koja je objavljena i sukladna Zakonu o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje.
Stranica je inovativna u dijelu koji je pokreće odnosno u dijelu nove online banke svih podataka destinacije koju smo kao prva turistička zajednica kreirali u potpuno online obliku i koja je dostupna 24/7/365 svim članovima i partnerima koji objavljuju podatke na našim stranicama. Taj novi način prikupljanja i ažuriranja podataka omogućuje svim našim partnerima da direktno i samostalno odlučuju o informacijama koje se objavljuju. Objavom stranice i početkom korištenja online banke podataka pod imenom ODIS-Objedinjeni destinacijski informativni sustav Turistička zajednica grada Rijeke završila je aktivnost potpune digitalizacije destinacijskih informacija.
Turistički promet Rijeke
Ostvareni turistički promet 2020. godine uslijed pandemije Covid-19 pretrpio je značajan pad u odnosu na rekordnu 2019. godinu. Zbog propisanih epidemioloških mjera tijekom proljeća i jeseni kao i radi stavljanja Republike Hrvatske na „crvenu listu“ za svoje građane koji dolaze iz naših najjačih emitivnih turističkih tržišta sredinom kolovoza, veliki broj smještajnih objekata nije radio ili je radio sa znatno smanjenim kapacitetima.
Tijekom 2020.godine ostvareno je 61.675 dolazaka, što je 37% od ukupnog broja dolazaka ostvarenih u istom razdoblju 2019. godine. Ostvaren je turistički promet od 219.795 noćenja, što je 47% od ukupnog broja noćenja ostvarenih u istom razdoblju 2019. godine. Strani turisti ostvarili su 163.675 noćenja. U usporedbi s istim razdobljem 2019. godine ostvareno je 42% prošlogodišnjih noćenja stranih turista. Domaći turisti ostvarili su 56.120 noćenja, što je 70% noćenja domaćih turista ostvarenih u istom razdoblju 2019. godine.
Četiri najvažnija tržišta tj. najveći ostvareni turistički promet ostvarili su domaći turisti te turisti iz Njemačke, Italije, Češke. Najviše noćenja ostvareno je u privatnom smještaju sa 66,9%, slijede hoteli s 13,8%, ostali objekti u nekomercijalnom smještaju s ostvarenim udjelom od 11,3%, hosteli sa 7,4% te prenoćišta s ostvarenim udjelom od 0,6% u ukupnom turističkom prometu Rijeke.
Turistički rezultat Rijeke i riječkog prstena
Turistička zajednica grada Rijeke član je specijalizirane međunarodne asocijacije, European cities marketing (ECM), neprofitne međunarodne organizacije koja provodi analize i pored brojnih drugih aktivnosti omogućuje uvid u primjere dobre prakse svojih članica s glavnim ciljem unapređenja konkurentnosti vodećih turističkih destinacija Europe koji su i članice asocijacije.
U upravo objavljenoj analizi postignutih rezultata turističkog prometa u preko 100 članova asocijacije, Rijeka i prsten u kategoriji manjih destinacija u periodu od 2015. do 2019. godine ima najveći postotni i nominalni rast. Prosječni rast na razini promatranih gradova je 4.7 % godišnje, dok Rijeka i prsten imaju 22.7 % godišnji rast, odnosno 129.108 nominalni rast godišnje, dok je prosječni rast 29.721 na razini promatranih destinacija.
Iza nas je godina od koje smo očekivali mnogo. Počela je obećavajući. 19% više dolazaka u prva dva mjeseca, brojni strani i domaći mediji pisali su o Rijeci, Europskoj prijestolnici kulture.
Ostvarili smo uspjeh s našim novim promotivnim filmom „Rijeka- I miss you“ koji je u 2020. godini dobio 9 nagrada na prestižnim svjetskim festivalima. Otvoren je novi gradski muzej u palači šećerane, Ex port na delti ugostio je mnoge izložbe, održana je Fiumanka u novom terminu. Unatoč svemu i upravo zahvaljujući svima koji su se pridržavali epidemioloških mjere ostvarili smo 47% turističkog prometa.
U 2021. očekuje nas izazovna godina, povratak na staro normalno, Riječki karneval u nešto skromnijem izdanju od kakvog smo navikli. Zadnja velika manifestacija prije lock downa bio je Riječki karneval i nadamo se da ova pandemija završava paljenjem ovogodišnjeg pusta tj. svega lošega 2020. godine.
Petar Škarpa, direktor Turističke zajednice grada Rijeke
Riječki karneval 2021.
Znamo da Rijeka ima pet godišnjih doba! Prošle su se godine sva nekako izmiješala zbog prijetnje pandemije korona virusa Covid-19, ali ostalo je netaknuto i u potpunosti je proživljeno peto godišnje doba – doba karnevala! Riječki je karneval jedinstven i doživljava se osobno jer se priprema s ljubavlju. Za Riječane karneval nije samo maska na licu, nego i način života.
Uskoro će zvuk antonjskog roga 17. siječnja označiti početak toliko željenog doba karnevala. Istina u nešto skraćenom obliku od onog na koje smo navikli, prilagođeno epidemiološkim mjerama koje tada budu propisane. Pridržavat ćemo ih se, poštivati, svjesni da jedino tako možemo sačuvati zdravlje, naše i naših najmilijih, ali to neće slomiti duh karnevalista.
Svi smo ujedinjeni u želji da zvukovi antonjskog roga, zvončarskih zvona i muzike karnevalskih grupa otjeraju tu nevidljivu prijetnju, te da kao što su vjekovima naši preci, s novom nadom, u zdravlju, krenemo u novu/nastupajuću godinu, kada će probuđeno proljeće udahnuti nove sokove i snagu u sve nas te nas ponovo osnažiti za nove bitke koje će nam donijeti budućnost.
Riječki karneval ima i svoju kraljicu, koja se bira između predstavnica karnevalskih grupa. S obzirom na važeće epidemiološke mjere ove godine 25. kraljici Riječkog karnevala 2020. Dori Pilepić, predstavnici Karnevalske udruge “Siti i pijani” iz Rijeke, produžit će se mandat i proglasiti je 26. kraljicom Riječkog karnevala 2021.godine! U obnašanju dužnosti pomagat će joj prva pratilja Sanja Pešćica predstavnica Pusnog odbora Spinčići iz Kastva i druga pratilja Sara Puž iz Karnevalske udruge „Zijat, sost, tancat i pit“ iz Matulji.
Službenom primopredajom ključa Grada i simbolično će biti obilježen i započeti karnevalsko peto godišnje doba, najdražeg riječkog karnevalskog kaosa.
Dragi karnevalisti dolazi nam naše peto godišnje doba i naša vladavina. Na Antonju po tradiciji dižemo Pusta, karnevalske zastave i maškare preuzimaju vlast. Još uvijek se prisjećamo 2020. godine kao jedne uspješne i nezaboravne karnevalske godine, a posebno završne Međunarodne karnevalske povorke, u godini kada smo bili Europska prijestolnica kulture.
Na žalost zbog poznatih razloga 2021. godina, epidemiološke situacije Covid-a i stradalih u potresu, bit će sve puno skromnije i bez publike kako je to inače uobičajeno. Da se „užanca ne zatare“ odraditi ćemo one manifestacije koje je moguće pa tako i našu tradicionalnu karnevalsku povorku bez okupljanja ljudi i većih druženja, jer grad Karnevala to i zaslužuje.
Budite veseli, ostanite zdravi, ostanite odgovorni. KREPAT MA NE MOLAT !!!
Meštar Toni
Iz sigurnosnih razloga neće biti održana 25. po redu Dječja karnevalska povorka. Sudionici najrazigranije i najsimpatičnije manifestacije Riječkog karnevala promišljat će i planirati s kojim će nas maštovitim kreacijama iznenaditi i razveseliti na slijedećoj Dječjoj karnevalskoj povorci Riječkog karnevala 2022.
Karnevalisti su uvijek bili ljudi veseli, dobre volje i velikog srca. Tako će se i ove godine u utorak. 2. veljače 2021. godine, na inicijativu i u organizaciji Turističke zajednice grada Rijeke i Gradskog društva Crvenog križa Rijeka, a u znak sjećanja na pokojnog Veljka Vrzića, upriličiti akcija dobrovoljnog davanja krvi, čime će i opet biti potvrđena humana strana Riječkog karnevala.
Činjenica je da ovo „novo normalno“ u kojem živimo već gotovo punih godinu dana stalno od nas traži odricanje. Niti naš Riječki karneval nije ostao pošteđen. Znam da nam to svima teško pada, ali za sada je još uvijek najvažnije pridržavati se epidemioloških mjera, čuvati i druge i sebe. Ne znam hoće li se do sredine veljače epidemija smiriti u dovoljnoj mjeri kako bi tri karnevalske grupe, s kojima je prije 38 godina sve i počelo, napravile đir po Korzu. No, bez obzira na to, znam da će sve maškare i zvončari, makar i socijalno distancirani, potjerati ne samo zimu nego i sve loše što nam je prošla godina donijela.
Vojko Obersnel, gradonačelnik Grada Rijeke
38. Međunarodna karnevalska povorka Riječkog karnevala 2021. održat će se simbolično posljednje nedjelje karnevalskog perioda – 14. veljače 2021. godine, uz sudjelovanje tri karnevalske grupe, kao i davne 1982. godine, uz sudjelovanje određenog broja karnevalista, sukladno epidemiološkim mjerama, ukoliko to bude moguće. Ukoliko to epidemiološke mjere budu dozvoljavale sudionici finalnog mimohoda prodefilirat će užim centrom grada Rijeke i tako svjedočiti o nesalomljivom duhu karnevalista.
Po završetku povorke na riječkoj Rivi jedinstvenim paljenjem pusta na moru, bit će označen kraj „petog godišnjeg doba“ u gradu Rijeci. Očekujemo da će, kao i uvijek do sada, Gradonačelnik ponovo preuzeti ključeve Grada.
Autor: Extravagant
Foto: Press