Splitska dizajnerica Marta Buzolić Pičuljan u velikom se stilu vraća na modnu scenu!
Nakon pet godina u Kanadi, za koju je prepuna pohvala, ova je svestrana dizajnerica odlučila nastaviti svoj poslovni put kod kuće.
Otkrila nam je sve u suradnji s modnom kućom Varteks, iskustvu u inozemstvu i planovima s vlastitim brendom MB.
Modna ste dizajnerica s bogatim iskustvom u Hrvatskoj i inozemstvu. Nakon pet godina života i rada u Kanadi, odlučili ste se vratiti u svoj rodni grad. Što je utjecalo na Vašu odluku?
Kada sam se selila za Kanadu, ostavila sam sebi mogućnost povratka u Hrvatsku, ali i mogućnost da se preselim trajno. Kanada je daleko i nažalost za dolazak u Hrvatsku je potrebno planiranje jer dugo vremena se gubi u putovanju i samim time ne možeš se baš ‘zaletiti’ kući za vikend.
Iako sam dolazila u Hrvatsku dva puta godišnje, što sam duže boravila u Kanadi sve mi je više nedostajala obitelj koja je i u međuvremenu rasla- imam 5 predivnih nećakinja i jednog nećaka i ta dva puta mi je postalo premalo.
Tijekom pandemije koronavirusa provela sam dulje vrijeme u Hrvatskoj jer se tada radilo od kuće. Taj period bio je ključan za moju odluku.
S obzirom na to da nisam morala fizički biti u uredu i da su sajmovi bili otkazani, imala sam priliku posvetiti se sebi i razmisliti o tome što zaista želim. U tom razdoblju upoznala sam i Igora, današnjeg supruga, što je dodatno učvrstilo moju odluku.
Kažu da je peta godina odlučujuća- ako je prođeš, male su šanse za povratak. Upravo nakon pet godina odlučila sam da ipak želim biti bliže obitelji. Odlazak u Kanadu bila je jedna od najboljih odluka u mom životu, život u Kanadi me obogatio u svakom smislu- što u profesionalnom, što u životnom i apsolutno mi je promijenio pogled na svijet, a i na samu sebe.
Kada ste shvatili da se želite baviti modom? Je li to bila želja već u djetinjstvu?
Ljubav prema modi razvila se još u djetinjstvu. Mama je meni i sestri šivala odjeću kad smo bile male, a kasnije nas je vodila krojačici da nam sašije ono što smo željele. Već tada sam s oduševljenjem birala materijale i osmišljavala krojeve, a proces stvaranja odjeće uvijek me fascinirao i inspirirao.
Veliki utjecaj na moju ljubav prema modi imala je i Ida Stipčić Jakšić, poznata modna dizajnerica i obiteljska prijateljica. Njena kći Dina i ja često smo provodile vrijeme u Idinom ateljeu, igrajući se i istražujući taj kreativni prostor.
Sate provedene u ateljeu ispunila su promatranja kako nastaju jedinstveni komadi odjeće, a Idin rad i strast prema dizajnu dodatno su me potaknuli da zavolim modu.
Ne mogu se sjetiti da sam ikada željela raditi nešto drugo u životu. Moda je za mene oduvijek bila prvi i jedini izbor, a upis na Tekstilno-tehnološki fakultet, smjer Projektiranje i dizajn tekstila i odjeće bio je logičan korak prema ostvarenju mog sna i prilika da svoje ideje pretočim u stvarnost.
Kakve Vas uspomene vežu uz Kanadu. Koliko se modna industrija i rad u njoj razlikuju ondje i kod nas?
Kanada mi je ostavila brojne lijepe uspomene, posebno zbog iskustva i prilika koje sam dobila i ljudi s kojima sam radila. Profesionalnost i otvorenost prema novim idejama ostavile su snažan dojam na mene.
Obzirom da sam Magistra inženjerka tekstilne tehnologije i inženjerstva, dobila sam priliku raditi na više pozicija u modnoj industriji u različitim odjelima – od dizajna, tehničkog dijela pred proizvodnje do operative i (vele)prodaje ženske odjeće čime sam zaokružila kompletan proces od ideje do same prodaje.
Pozicija na kojoj sam se najduže i zadržala zapravo i nije bila u dizajnu, već sam bila Operativni i prodajni menadžer čime sam jako puno naučila o samom modnom biznisu. Zahvaljujući poslu, imala sam priliku putovati u New York, Las Vegas, Italiju i Kinu- posjećivala sam, organizirala i radila na sajmovima, obišla tvornice s kojima smo surađivali.. sve to skupa mi je pružilo globalnu perspektivu i obogatilo moje razumijevanje modne industrije.
Modna industrija u Kanadi i Hrvatskoj razlikuje se po veličini tržišta i pristupu rada. Kanada ima razvijeniju infrastrukturu i snažniju povezanost s globalnim tržištima, dok je u Hrvatskoj naglasak na kvaliteti izrade i usmjerenost na lokalno tržište.
Hrvatska industrija je manja, dosta tvornica je nažalost propalo, ali mislim da modni brandovi imaju potencijal za rast. Općenito smo svjedoci globalizacije tržišta i nadam se da će se uskoro i u hrvatskoj industriji promjene vidjeti na globalnom nivou.
Vlasnica ste modnog brenda MB. Kako biste opisali svoj stil, kakve nas kolekcije očekuju?
Stil mog branda MB temelji se na spoju elegancije, ženstvenosti i jednostavnosti, uz suptilne pomake koji svaki komad čine posebnim bilo kroz kombinacije različitih materijala, odabire neobičnih materijala te detalje koji ih čine drugačijim.
Moja vizija je stvarati odjeću koja osnažuje žene, naglašava njihovu osobnost i pruža im osjećaj samopouzdanja. Dizajnirala sam komade od kojih se većina lako prilagođavaju različitim prilikama- od dnevnih i poslovnih obaveza do večernjih izlazaka.
Promjenom obuće i modnih dodataka, svaki model može poprimiti drugačiji karakter, zadržavajući pritom funkcionalnost i udobnost. Fokus je na bezvremenskim krojevima i kvalitetnim izradom te modelima koji nisu isključivo trendovski već se mogu nositi sezonama.
Ono što također želim naglasiti je da su modeli tvornički proizvedeni, dolaze u 5 veličina, čime sam ih učinila dostupnim velikom broju žena kojima se sviđa estetika branda.
Nakon povratka iz Kanade, kratko ste radili u Varteksu, a od nedavno možemo pronaći i Vaše odjevne predmete u njihovoj ponudi. Kako je krenula ova suradnja?
Nakon povratka iz Kanade, kratko sam radila u Varteksu, ali ne u dizajnu. Kada sam izbacila svoju kolekciju, bivše kolege su vidjeli moj rad, prepoznali potencijal i predložili suradnju.
Naime, Varteks je i prije imao u ponudi i druge brendove, tako da s te strane nije neobična suradnja samo što se ovoga puta radi o domaćem brandu. Bila sam presretna jer smatram da je velika čast biti dio njihove ponude, Varteks je ipak sinonim tekstilne industrije u Hrvatskoj.
Dogovorili smo se da suradnju započnemo testiranjem prodaje u Zagrebu, a nakon pozitivnih povratnih informacija proširili smo asortiman i na Rijeku, Split i Zadar.
Imate li omiljeni odjevni predmet ili modni dodatak? Što je po Vama vječno u modi i nikada ne može zastarjeti?
Imam jedan crno bijeli baloner/kaput u kombinaciji sa kožnim detaljima koji sam za sebe dizajnirala još na počecima moje karijere.
Kad sam selila za Kanadu sam se riješila većine odjeće koju sam nakupila kroz godine i otputovala sa jednim koferom, ali taj komad je išao sa mnom i vratio se sa mnom.
Nisam ga dugo nosila, ali nekako mi je pri srcu. Rekla bih da su dobro krojeni sako i kaput, mala crna haljina, kožna jakna i bijela košulja komadi koji su uvijek u modi.
Planirate li ljetnu kolekciju, možete li nam otkriti nešto više što nas očekuje za koji mjesec?
Da, proljetno/ljetna kolekcija je u pripremi i donijet će lagane i prozračne materijale i krojeve koji su prilagođeni toplijim danima. Fokus je na ženstvenim krojevima i pastelnoj paleti boja, poput mint i puder roze, uz naravno nekoliko klasičnih neutralnih tonova.
Kao i prethodna, kolekcija je osmišljena da se lako prilagođava različitim prilikama. Cilj je ponuditi komade koji spajaju eleganciju, funkcionalnost, osjećaj svježine, zadržavajući stil MB branda.
Je li Vam dugo trebalo da se ponovo naviknete na Hrvatsku, drugačiji mentalitet od kanadskog, ali ipak Vaš? Nedostaje li Vam ta velika zemlja?
Nisam se trebala navikavati na Hrvatsku jer je to moj dom i imamo prekrasnu zemlju i klimu koju sam i više počela cijeniti nakon života u jako hladnoj Kanadi. Kvaliteta života koju mi imamo u Hrvatskoj je puno bolja od većine zemalja. Prilagodba na naš mentalitet u nekim stvarima je bila malo izazovnija.
U Kanadi su ljudi fokusirani na vlastite ciljeve, podržavaju trud i iskreno se raduju i dive tuđem uspjehu. Iako sam bila u Kanadi imigrant, nisam se nikad osjećala da tamo ne pripadam- naprotiv, činjenica da dolazim iz druge zemlje smatrala se prednošću jer je odražavala moju hrabrost i odlučnost što je jako bitno u poslu.
Ovdje često ljudi ne gledaju na tuđi trud i uspjeh s podrškom i pristup je dosta negativniji, skloniji smo kritikama, ali se nadam da se i to mijenja.
S druge strane, mi smo privatno puno topliji i prijateljstva su iskrenija. Obe zemlje imaju svoje prednosti i mane i drago mi je da sam se odvažila i da sam proširila vlastite vidike. Kanada je moj drugi dom i uvijek će to biti i naravno da mi nekada nedostaje, da se ponekad preispitujem, ali nisam požalila što sam se vratila.
Vidite li se u budućnosti ponovo negdje u inozemstvu? Kamo biste još voljeli otputovati?
U Kanadu se uvijek mogu vratiti jer sam stekla kanadsko državljanstvo i obzirom da jako volim tu zemlju i ljude koji su bili dio moga puta, voljela bih poslovno u budućnosti ostvariti kanadske suradnje sa svojim brandom i na taj način češće boraviti u Kanadi.
Trenutno ne razmišljam o selidbi negdje drugo, plan mi je da mi je baza u Hrvatskoj, ali i da pokušam u budućnosti svoj brand proširiti i na druga tržišta. Zadnje putovanje mi je bilo na sajam u Paris i planiram češće obilaziti sajmove, a što se tiče privatnih putovanja, lista je poduža, ali trenutno mi je fokus na stvaranju stabilnog branda.
Što biste poručili mladim naraštajima koji svoj poslovni put vide u modi?
Mladima koji žele izgraditi karijeru u modi bih poručila da ostanu vjerni sebi i svojoj viziji. Moda je predivna, ali i izazovna industrija, pa je važno biti spreman na upornost i učenje.
Poručila bih da se ne boje pogrešaka jer su one dio procesa. Važno je graditi svoj stil, biti autentičan i odvažan u donošenju odluka. Također, da budu otvoreni za suradnju i da uče od drugih i da su voljni i svoje znanje prenijeti na druge jer je networking i razmjena iskustava ključan dio rasta.
I na kraju, da vjeruju u svoj rad jer strast i predanost uvijek donose rezultate. Ništa se ne može dogoditi preko noći, potrebno je puno strpljenja i rada, ali isto tako u životu ništa nije nemoguće.
Autor: Tamara Štiglić Vodopić
Foto: Franjo Matković