Depresija predstavlja
patološko neraspoloženje koje se bitno razlikuje od normalne tuge. Ovo raspoloženje predstavlja niz neprijatnih emocionalnih doživljavanja
kao što su: potištenost, utučenost, očaj,
tuga, zabrinutost, beznađe, bespomoćnost, apatija… Sve je popraćeno neprimjereno
niskim samopoštovanjem, osjećajem manje vrijednosti, krivice, potrebom za
samokažnjavanjem… Usamljenost i potiskivanje emocionalnih doživljavanja,
koje diktira suvremeni način života, ali i stav koje društvo ima prema ženi, stvaraju podlogu za ovakve reakcije. Uz
navedeno, uzroci depresije mogu biti vezani uz genetske anomalije, biokemijske
i endokrine poremećaje. Iz navedenog se čini razumljivim zašto žene za 50 do
100% više obolijevaju od depresije.
Definirajmo spomenute pojmove:
a) usamljenost
i emocionalni doživljaji
b) genetske
anomalije
c) biokemijski poremećaji
d) endokrini poremećaji
nastaju kao odgovor na ono što društvo očekuje od žene. U ovom tekstu posvetit
ću se definiciji isključivo tog pojma budući da me on najviše intrigira, a u sljedećem
ću tekstu definirati ostale pojmove.
Daniel i Jason Freeman pisali su o „Spolu pod
pritiskom“ ( “The Stressed Sex” ) tvrdeći da je viša stopa oboljenja od
depresije kod žena rezultat povećanog pritiska na ženu da funkcionira kao
njegovateljica, domaćica i hraniteljica. Drugim riječima, žene koje obavljaju sve
tri funkcije najizloženije su riziku da obole od depresije. Feminizam je ženama
možda donio veća prava, ali i veće obaveze. One sada moraju stići sve, moraju
biti i majke i karijeristice, pritom moraju izgledati najbolje moguće i moraju
biti najbolje u onome što radi. Taj nam se ideal nameće putem medija i društva,
ali si ga namećemo i same. Kada ga ne uspijevamo doseći, osjećamo se kao da smo
podbacile. I eto, depresija čeka iza ugla. No, ni kućanicama koje se brinu
„samo“ za kućanstvo i odgoj djece nije puno bolje. Veliki dio
ženskog rada u tom je pogledu podcijenjen. Manjak priznanja može dovesti do toga da se žena osjeća kao da je
nevidljiva, nečujna, kao da ne postoji, a žena treba osjećaj vrijednosti, i
učinkovitosti, ona treba priznanje. Osim
toga kućanica je ostankom kod kuće lišena druženja s odraslima i upoznavanja
novih ljudi te doživljavanja novih iskustava. Prva studija ikad provedena na
temu žena i depresije sprovedena od strane Brown i Harrisa „Društveni
korijeni depresije“ iz 1978. (“Social Origins of Depression” 1978) pokazala je da
su nedostatak raznolikosti u radu i socijalna izolacija kod kućanica uzrok
depresije.
Zapravo, niti jedna krajnost nije dobra. Kod žena
koje su njegovateljice, domaćice i hraniteljice, odnosno supruge, majke, ali i
uspješne karijeristice, bavljenje s toliko različitih stvari može koristiti
njihovom zdravlju. Žena se zbog svega toga može osjećati
učinkovito i kompetentno. No, ona je u isto vrijeme pod velikim stresom i u tom
je pogledu prevelik izbor izvor veće
depresije nego manjak izbora. Pitanje je i da li izvor energije za
obavljanje svih spomenutih poslova dolazi iz osobne želje ili zbog neke ideologije, panike ili straha od
tuđeg neodobravanja. Nekad djelovanja i izbori nemaju nikakve veze osobnim
preferencijama i željama. Nekad je ono što oblikuje naše svakodnevne akcije samo strah od osuda i očekivanja
drugih. Pri tom se ti drugi ponašaju kao da naše želje nisu bitne. Žena je tako
konstantno rastrgana između ideala savršenstva kojeg nameću ti drugi s jedne
strane i nemogućnosti uspjeha s duge strane. Ali, predanost
zadovoljenju idealnih standarda je predanost nestvarnim i nemogućim
standardima, što je još važnije,
to je predanost tuđim standardima, i motivira akcije koje nisu odgovor na vlastite želje i potrebe, nego odgovor na vanjske standarde.
Kada je radila
istraživanje na temu žena i depresije, Dana
Crowly Jack u svom je radu definirala
snagu nečeg što je nazvala Over Eye,
što bi bio sudac koji komentira i
ocjenjuje naše postupke i
osjećaje, pa čak i naše misli,
kako bi provjerio je li sve navedeno u skladu sa standardom dobrote. Over Eye
ili vanjski sudac sagrađen je od ideala,
a djeluje kada primjerice zavidimo drugim ženama koje
imaju naizgled savršen život,
ili kada pretpostavimo da je netko drugi ta
savršena djevojka koju svi vole. Što
je Over Eye jači i ustrajniji, mi smo sve praznije, sve više se
gubimo, sve više se utišavamo.
Fotografije: