Portanova Fashion
Incubator, prvo i najutjecajnije
natjecanje za mlade i neafirmirane dizajnere lansira novu modnu zvijezdu. Ona
je Mirjana Klepić, ima 31 godinu i dolazi iz Rijeke, a pobjedu na
Portanova Fashion Incubatoru izborila je kolekcijom Discontining Web.
1. Kada je počela tvoja ljubav prema modi i dizajnu?
Mislim da se ljubav
prema dizajnu stvarala kao, pretpostavljam, većina ljubavi, integralna životnom
iskustvu. Prišuljala se već u djetinjstvu. Dizajn je totalan i kao takav
neodvojiv od iskustva izgradnje vlastitog identiteta. Ne mogu detektirati točan
trenutak, zbog čega mi se čini da je ta ljubav u vječnom nastajanju i,
ironično, nestajanju koje mi omogućava uvijek novo zaljubljivanje.
2. Prvi komad koji si dizajnirala?
Rekla bih da je više
bilo riječ o intervenciji, negoli idejnom dizajnu. Prvo sam imala potrebu
promijeniti komad, a kada ta promjena više nije bila dostatna, počela sam
kreirati sa nekih deset godina. Radilo se o modnom dodatku za kosu izvedenom
kao pet krakova spiralne žice. Interesantno, vršnjaci su to doživjeli i
prihvatili više kao statement, nego nešto
podložno estetskom vrednovanju- to bi svakako bio nepogodniji ishod s obzirom
na tehničku izvedbu.
3. Kolio je bilo potrebno truda i odricanja da
postaneš dizajnerica?
Istinska bitka se po
tom pitanju vodi na jednoj drugoj razini. Uzeti kao činjenicu da jesam
dizajnerica bi ujedno značilo ograničiti bilo kakav daljnji rast. Kada je riječ
o kreativnosti, trud dolazi kao posljedica unutarnjeg izgaranja. Većinom to
stanje uopće ne doživljavam kao vlastitu odluku, koliko imam osjećaj da me
misao proganja do same realizacije.
4. Pobjedila si na ovogodišnjem Fashion Incubatoru.
S čime si se predstavila?
Predstavila sam se s
kolekcijom za jesen-zimu naziva Discontinuing Web. Izazov produkcije ove
kolekcije postavljen je kao ukrštavanje atipičnih odnosa, naime pletiva od vune
i prirodne kože. Cilj mi je bio tretirati kožu tehnikama kojima se obrađuju
pletiva te sama pletiva krojiti kao da je riječ o koži. Unutar takve
jukstapozicije našla sam priručnim koristiti pretežno crne tonove palete u
nakani za isticanjem iznimno detaljno izrađenih fragmenata. Svaki komad ove
kolekcije je autonoman i samim time podložan višestrukim stilističkim
primjenama unutar priželjkivane kompozicije.
5. Što za tebe znači pobjeda na ovom modnom
natjecanju?
Portanova Fashion
Incubator je osmišljen s ciljem afirmacije mladih dizajnera; utoliko držim da u
potpunosti ostvaruju svoju nakanu, ne samo novčanom nagradom, omogućavanjem sudjelovanja
na Cro A Porteru i medijskom eksponiranošću, već i onime što se odvija iza same
scene. Radionice koje su organizirali za nas, otvoren razgovor sa članovima
žirija čije su sugestije bile i više nego dobrodošle, dale su uvertiru u ono od
čega se sastoji dizajnerski poziv, a da nije striktno vezano uz samo
dizajniranje.
6. Dizajner koji je na tebe ostavio najveći utisak s
obzirom na njegov rad?
Vrlo je teško izdvojiti
konkretnog dizajnera. Rad onih koji su na mene ostavljali najupečatljivije
dojmove su uvijek vezani za redefiniciju identiteta i njegovo promišljanje kroz
nove sociološke i tehnološke paradigme. Ono istinski dizajnersko je uvijek
onkraj oku vidljivoga. U tom smislu cijenim rad Iris van Herpen, Garetha Pugha
, Ricka Owensa, Husseina Chalayana…
7. Pripremaš li se za neke nove projekte?
U svakom slučaju već je
u pripremi proljeće-ljeto za narednu sezonu. Planiram projekt za jedan
internacionalni natječaj naredne godine kojim bih i dalje propitivala
mogućnosti te istančane granice između umjetnosti, dizajna i produkcije. Pored
toga i dalje ostajem aktivna na području teorije mode, kulture i dizajna-
upravo radim na tekstu za simpozij » Slika i antislika, Julije Knifer i problem
reprezentacije« u organizaciji Centra za vizualne studije.
8. Što si nam pripremila za sezonu jesen/zima?
Imali ste priliku
vidjeti kako u posljednjoj kolekciji stavljam jasan naglasak na višestruke
slojeve u području vrata. Ovratnici i omotavanje je nešto što zaziva svaka
zima. Slojevitost je također vodilja u ostatku siluete, pri čemu ohrabrujem
svakoga to se prepoznaje u mojem dizajnu na intervenciju i personalizaciju konačne
odjevne kompozicije.
9.Imaš li uzora i kojeg što se tiče svjetske modne
scene?
Uzori se rijetko
fiksiraju, naime karakteristika koja mi se čini prominentna danas je upravo
fluidnost u pristupu, kako dizajnu, tako i njegovoj prezentaciji. Autori kojima
je redefinicija modus operandi su uvijek fascinantni. Vjerujem da je začin koji
to omogućuje koketiranje sa sferama koje se nužno ne vežu uz kanonsku
definiciju dizajna.
10.Najviše u svom poslu, voliš?
Priznanje onih koje
smatram meritornima je uvijek poticaj daljnjem radnom elanu, iako bih kao
najsuptilniji dio čitavog procesa stvaranja, i onaj koji mi pričanja najviše
zadovoljstva, istakla trenutke koji se događaju kao kreativna misao. Imaginarij
koji živi u vječnoj potenciji nečega dio čega se tek katkad realizacijom
afirmira.
11.I za
kraj, poruka svim budućim dizajnerima, što je potrebno za uspjeh?
Strpljenje u okviru
vlastite ambicije. Nerijetko se mora vjerovati u sebe i u ime drugih, ali ako
uistinu znate da je to jedini put na kojem će prepreke djelovati kao izazovi,
onda ste već u doticaju sa svrhovitošću vlastitog rada; društvena valorizacija
je tada samo pitanje vremena.
Fotografije: Osijek031.com, Fashion Incubator, Filip Gržinčić