Antonija Matković diplomirana je novinarka s trenutačnom
adresom u Kuala Lumpuru. Ova ljubiteljica mode u slobodno vrijeme voli
fotografirati, plesati i putovati. Kroz njezin objektiv doživjet ćete dio
azijskog modnog izričaja.
Prije nego što krenem pisati o modi, upoznat ću vas s Malezijom
i njezinom metropolom, višemilijunskim Kuala Lumpurom. Ovaj grad diše punim
plućima 24 sata na dan. No dobro, možda ne baš punim plućima – u zraku je visok
postotak vlage, što čini moju kosu neukrotivom, a svakodnevne vrućine zasjaje
moje lice. Navikne se čovjek nakon nekog vremena, a tu su i mali trikovi koji
sakriju nesavršenosti, što je opet posve druga priča.
Kuala Lumpur je glavni, a ujedno i najveći grad u Maleziji,
u kojoj su pak najbrojnija etnička skupina Malajci, muslimani po
vjeroispovijesti. Zajedno s domorodačkim narodima Istočne Malezije čine većinu
stanovništva. Slijede Kinezi, kojih ima otprilike 25% i koji još uvijek imaju
značajnu ulogu u gospodarskom životu, a Indijaca je otprilike 7%.
Glavna atrakcija u Kuala Lumpuru je zgrada najviših
blizanaca na svijetu – Petronas tower. Djeluju savršeno usklađeno i identično,
iako nisu. Zašto nisu? Izgradnja Petronasa trajala je šest godina, a svaki od
dva tornja bio je dodijeljen drugoj građevinskoj tvrtki – jedan Japancima
(Hazama corp.), drugi Koreancima (Samsung group). Korejanci su svoj toranj
izradili do savršenstva, dok su Japanci sagradili 25mm niži toranj. Ne možete
se ne diviti toj visini – iskrivim vrat gledajući ih u bilo koje doba dana ili
noći – posebice svjetla zadivljuju.
Malezija je prilično različita od drugih zemalja JI Azije –
po načinu života, stavovima i razmišljanjima, uočava se razlika od Azijata koji
žive u Tajlandu, s kojim graniči. Malezija je islamska zemlja s postojećom
seksualnom segregacijom, iako to nisam doživjela u glavnom gradu. Ljudi su
srdačni, dobri i žele pomoći. Može se reći i da je sigurna zemlja – vjera
strogo brani varanje i ružan odnos prema strancima.
Iako svi pišu turističke putopise, odlučila sam se za nešto
drugačiji pristup – modni putopis. Kada dođete u ovaj grad, jednostavno morate
obaviti veliki šoping. Pregršt kultura, tradicija i običaja ostavilo je traga i
na modu. Kuala Lumpur je već nekoliko godina za redom poznata destinacija za
sve šopingoholičare. Nedaleko je i velebni grad – država Singapur, koji bilježi
sve veću popularnost u modnom svijetu. Kuala Lumpur ima razvijen modni izričaj
koji najviše naginje kineskom i korejskom modnom svijetu. Malezijke islamske
vjere ne smiju nositi ništa otkriveno, ali brinu se o modi i pokušavaju biti u
trendu.
Glavni modni detalj su marame koje se nose oko glave – odraz kulture,
vjere i tradicije. Glavni dodatak na maramama su broševi. Materijali su
različiti, a ovise o stilu, ali i statusu. One nešto finijeg materijala,
primjerice svile, nose se za svečane prilike. Jednako je s bojama – nosi se
cijeli spektar, a šarene su uz bok jednobojnima. O načinu vezivanja marama
možete vidjeti na
Asia avenue – poznate ulice s jeftinom i pomalo otkačenom
odjećom možete vidjeti diljem Kuala Lumpura. U gotovo svakom šoping centru ima
takav dio koji obiluje zanimljivim trgovinama s odjećom, nakitom, obućom i
kozmetikom. Osobno, moj favorit.
U središtu grada smještene su tržnice s vrhunskim modnim
markama – Chanel, Celine, Chloe, LV, Valentino. No to su zapravo vrhunske
kopije koje se izrađuju u Kini, Koreji i na Tajlandu. Cijene su jako niske, a
izgledom su kao prave. Kad ste na njihovim tržnicama, spremite se na cjenkanja.
Znaju biti toliko naporni i uporni da vas uspiju nagovoriti na kupnju torbice
koju zapravo na trebate. Osim ako vam životni moto nije: Torbica i cipela nikad
dosta. No najvažnije je da ih ignorirate i budete pritom pristojni.
Najpoznatija takva ulica u Kuala Lumpuru je Petaling street, kojom prođe na
tisuće turista svaki dan.
Pavillon i Sunway Piramid najpoznatiji su trgovački centri –
u njima su zastupljene sve high street marke, ali i znatno skuplje – riječ je o
originalima koji zapapre vas novčanik. Od high street marki Malezijke najviše
kupuju u Forever 21, Cotton On-u, H&M-u, Zari, Brands Outletu i Topshopu.
Mnoge marke ne možete vidjeti u Europi – šteta je i što poznata australska
marka Forever 21, popularna među modnim blogericama, još nije zastupljena u Hrvatskoj.
Zbog pristupačnih cijena i odličnih odjevnih kombinacija ta je marka sigurna
formula za sve ljubitelj(ic)e mode.
Kako bilo, grad je istinski raj za šoping, ali malo je
mjesta koja stvaraju pomake od utjecajnih i poznatih high street lanaca. Ako
ste ipak u potrazi za nečim novim i zanimljivim, morate znati da se u Kuala
Lumpuru skrivaju i lokalne male prodavaonice s toliko predivnom i zanimljivom
odjećom da bi jednostavno bio zločin proći pokraj njih i ne kupiti poneki
retro/vintage/tradicijski komad odjeće ili obuće.
Malezijski modni doživljaj je
pun kontrasta, to je neka vrsta spone između muslimanske, zatvorene, mode i
slobodne, zapadnjačke varijacije te istočne, odnosno azijske podrijetlom iz
Kine, Koreje i Japana. U Kuala Lumpuru ima više od 60 trgovačkih centara pa se
s razlogom smatra modnim doživljajem svakog putnika – ne oklijevajte doći i ući!
Fotografije: Antonija Matković
Autor: Antonija Matković
Tekst pripremila: Martina Ješe